Sólyom Attila

A fogadó intézmény bemutatása, az itt végzett ismeretek bemutatása.

A befogadó intézményünk a helyi szakgimnázium volt, (IES Virgen de Las Nives) ahol az első két napunkat töltöttük nem messze a kollégiumunktól, ahol 1 hónapig kiváló ellátásban volt részünk.

Első napunkon belátást nyertünk a spanyol oktatásba és részt vehettünk interaktív órákon a helyi idegenvezető tanulókkal. Tartottunk egy kis előadást, melyben bemutatkoztunk és Budapestet is bemutattuk a fiataloknak és a tanároknak.

   

Második napunkon, amit az iskolában töltöttünk pont nyílt nap volt megrendezve, minek segítségével körbe járhattuk az egész iskolát vezetéssel és adott szakok részletes bemutatásával. Minden szak készült egy apró kis bemutatkozással. Készültek PPT-vel, videóval, kóstolóval, játékokkal. Az egészségügyi szakon még pulzust is mértünk, újraélesztést gyakoroltunk. Izgalmas volt körbe járni az egész iskolát és megismerkedni az itteni szakokkal. Emellett azért is volt jó, mert mindenkinek tudtunk adni a META-Don Bosco-s szóróanyagból. Ajándékoztunk tollakat, karkötőket, apró elsősegély csomagokat. Szélesítettem látókörömet, belátást nyertem más ország intézményébe, új ismeretekre és ismeretségekre egyaránt szert tettem.

A gyakorlati hely bemutatása.

Szakmai gyakorlatomat La Palma szigetén ezen belül a fővárosban Santa Cruz de La Palmában végeztem. A fővárosban kb. 17 ezren laknak. A fővárosnál is több, 20 ezer lakosa van a sziget másik oldalán található Los Lanos de Ariadne városának, így ez az egyetlen Kanári- szigeteki település, amelyen többen élnek, mint az adott sziget fővárosában.

Santa Cruz de la Palma egy nagyon hangulatos kisváros a sziget keleti részén a tengerparton, egy dombvidék alján. Szinte mindenre volt lehetőség, a vásárlásra, autóbérlésre, éttermek sora az óceán parton stb. A helyi közlekedés nem volt mindig a legjobb, vagy jött a busz vagy sem, általában a mi buszunk siestázott, de valahogy mindig beértünk a munkahelyre időben…

Gyakorlatomat a nemzetközileg elismert Intercruises vállalatnál végeztem egy osztálytársammal. A cégnek egy kicsi kihelyezett irodája volt a kikötő mellett rögtön, ahonnan szerveztük a szigeten kikötő óceánjárók utasainak különböző városnéző illetve természeti kincseket bemutató kirándulásokat. A cégen belül mindössze négyen voltunk, maga a kapcsolattartó, a beosztottja és mi ketten mint cserediákok voltunk.

 

1.hét A végzett munka leírása, az elsajátított új ismeretek bemutatása:

Február 3.-án érkeztünk meg a szigetre. Hétfői napunkat itteni papírok, iratok intézésével töltöttük.  Ezt követő két napon a helyi iskolába mentünk, ahol tanórákon, illetve nyílt napon vettünk részt, melyet részleteztem előző beszámolómban. Szerda délután egy helyi kedves angol tanár elvitt minket bemutatni a főnökünknek és megmutatni hol is fogunk dolgozni az elkövetkező három hétben. Az első munkanapunk a héten csütörtök volt. Ezen a napon bemutatták nekünk az irodát és, hogy mi is lesz a feladatunk. Megmutatták hogyan szervezik a szigetnéző túrákat, ezeknek feljegyzését Excelben, illetve, hogy hogyan rendelnek buszokat a csoportoknak és idegenvezetőket. Nagyon izgalmas volt betekinteni ily közelről az irodai teendőkbe. Másnap kamatoztattuk az eddig szerzett tudásunkat és már nekünk kellett összeraknunk a programok sorrendjét és ezt bevinni Excel táblázatba. Így telt hát az első két hivatalos munkanapunk. Izgatottak voltunk és lelkesek.

2.hét A végzett munka leírása, az elsajátított új ismeretek bemutatása:

Kíváncsian vártam az első óceánjáró megérkezését. Feladatunk közé tartozott a kikötői engedélyek beszerzése, az utas transzferek, a fakultatív programokkal kapcsolatos ügyintézések lebonyolítása, pl: étterem foglalások. Folyamatosan kapcsolatban álltunk a hajók tour managgerével, akik az utasok programjait és kellemes időtöltését szervezte. Tulajdonképpen az ő munkájában segédkeztünk: utas listát készítettünk a különböző kirándulásokhoz szükséges papírokat (parkolási engedélyek, voucherek, baleseti jegyzőkönyv) Eligazítottuk őket, hogy melyik busz megy az adott desztinációba, valamint előkészítettük a buszok indulását , kiosztottuk a buszok számát, desztinációját, illetve az első ülésekre mi helyeztük ki a mozgáskorlátozott jelzéseket. Betekintést nyerhettünk abba, hogy hogyan működik a világ legnagyobb foglalási rendszere az Atlas. Főnökünk állandó felügyelete mellett lehetőségünk nyílt nekünk is kipróbálni.

 

3.hét A végzett munka leírása, az elsajátított új ismeretek bemutatása:

Utolsó hetünk elég mozgalmasra sikeredett, ugyanis három óceánjáró utasainak szerveztünk programokat. Már nagyobb tapasztalattal végeztük munkánkat, hiszen az előző héten is hasonló feladatot kaptunk (buszbérlés, engedélyek beszerzése, idegenvezetők értesítése, illetve a velük való kommunikáció, voucherek). „jó munkának meg is lett a gyümölcse”, ugyanis mi is elmehettünk az utazási iroda által szervezett kirándulásokra. Ezáltal bejárhattuk az egész szigetet. Vulkánt néztünk, delfin túrán vettünk részt, szivar illetve rum manufaktúrában jártunk. Ezen kirándulások alkalmával megfigyelhettük a helyi idegenvezetők fáradtságos munkáját. Másnap irodai feladatokat láttunk el: a hajó programjait előkészítettük. Beszámoltunk a főnöknek a kiránduláson tapasztalt észrevételeinkről.

Kulturális tevékenységek bemutatása, új ismeretek a fogadó ország kultúrájáról:

Az egy hónapos itt tartózkodásom alatt, rengeteg élménnyel gazdagodtam. A vulkanikus sziget központja és egyben fővárosa Santa Cruz de la Palma, ahol az első héten megtekintettük a Barco de la Virgent, ami Kolumbusz Kristóf egyik hajójának a mása. A város utcáin sétálva feltűnt a jellegzetesen fából faragott erkélyekkel ellátott házfalak. Megtekintettük a gyémánt alakzatban épített Santa Catarina nevezetű várat. Kirándulást ettünk a Parque Nacional de La Caldera de Taburientébe, ami a sziget Nemzeti Parkja. Az UNESCO által elismert parkban gyönyörű kilátás nyílt a környező hegyekre és völgyekre valamint a vulkán kitörése után keletkező lávafolyókra. A sziget déli irányába utazva megtekintettük a San Antonio és a Tenegvia nevet viselő vulkánokat, valamint belekóstolhattunk a helyi gasztronómiába. Megízlelhettük a helyben készített és palackozott Tenegvia borokat, valamint a helyi sajtokat és sonkákat. A sziget legmagasabb vulkanikus pontját megmászva, Roque de Los Muchachos (2426 m) Körbeláttuk az egész szigetet, mely lenyűgöző látványt nyújtott számomra. A hegy tetejéről levezető közel 500 kanyar után bepillantást nyertünk a helyi piac életébe, ahol kézműves dolgokat, ismert és ismeretlen zöldség- gyümölcsöket láthattunk. A héten részt vettünk a szegények segítésére megrendezett futóversenyen. Legnagyobb bánatunkra nem tudtunk részt venni a nemzetközileg is híres Los Indianos nevű fesztiválon, melynek időpontja egybeesett hazautazásunk napjával.

Összefoglalás, értékelés, önértékelés

Az egy hónapos kint tartózkodásom alatt rengeteg élményben volt részem. Sok ismeretséget és tapasztalatot gyűjtöttem a spanyol nép kultúrájáról és viselkedési szokásaikról, melyeket tanulmányaim során megpróbálok kamatoztatni. A szigeten élő emberek munkához való hozzáállása és a délutáni siesta nagyon megtetszett, mivel az egésznapi munkavégzést jóval hatékonyabbnak ítélem meg. Köszönet az iskola vezetésének, hogy ilyen nagyszerű lehetőséget biztosított számomra. Leendő idegenvezetői pályafutásom során igyekszem a megszerzett tapasztalatokat hasznosítani. Kívánom, hogy még több ilyen és ehhez hasonló színvonalas Erasmus programban az iskola többi diákja is részt vehessen.